Se med nya ögon på casinobonusar

Är casinobonusen död? Eller borde vi kanske säga, länge leve bonusen? De flesta operatörer och leverantörer i branschen behöver nu anpassa sig till regleringstrycket ibland annat Sverige gällande den mest attraktiva och effektiva marknadsföringstaktiken inom onlinespel idag – casinobonusen.

Det hela började med Spelinspektionen, tidigare kallade Lotteriinspektionen, som har gett en väldigt cynisk bild gällande användandet av bonusar och gratis bets inom casino. Dessa har nu minskat dramatiskt, trots den kvarstående populariteten bland spelare. Samtidigt är bonusjakten i full fart som aldrig förr. Den månatliga sökvolymen för frasen ”casino bonus” har faktiskt ökat med 20% sedan januari 2019 – månaden som markerar en vändpunkt i onlinespelandets historia i Sverige. Det var i januari 2019 som Sveriges nya spellag trädde i kraft. Sedan dess har Spelinspektionen sett till att villkoren för spellicensen har följts, straffat de som inte följt dem, till och med dragit in den i vissa fall och allt detta med spelarens bästa intresse i fokus.

Så vad är grejen egentligen?

I grund och botten så har lagstiftningen, vars syfte bland annat är att skydda spelare och säkerställa öppenhet från operatörerna, tagit en negativ ståndpunkt gentemot casinobonusar. Detta beror helt enkelt på vissa casinons och marknadsförares tendenser att använda bonusar för att få folk att spela mer. Problemet är bara att spelare älskar bonusar. Istället för att stanna kvar hos ett casino och ta emot ytterligare bonusar så går de nu på jakt efter ett nytt casino som kan ge dem en välkomstbonus. Kommer bonusar alltid att finnas? Svårt att säga men vi känner ändå att svaret är ”Ja”; kanske i en annan form än nu bara.

Dags att tänka om

En bättre fråga vore kanske om bonusar kommer at bli utbytta mot något annat. Även om denna marknadsföringsstrategi är något stenålders så är den enkel och ingen verkar heller ha lusten eller energin att andas in nytt liv i den. Hela tanken med ”köp en och få en gratis” har vuxit till enorma proportioner. Det är en marknadsföringsmagnet som i stort sett vad som helst fastnar på.

Nu handlar det alltså om nya tankesätt och att se till att casinot följer alla lagar och regler. Bonusarna som erbjuds, såväl som regler och villkor, kommer sannolikt att finslipas eller ändras allt eftersom. Det skulle exempelvis vara en möjlighet att röra sig mot att låta spelare få prova på spelupplevelsen utan att binda upp sig. Det är svårt att föreslå nya alternativ men att attrahera spelare på nya och kreativa sätt utan att förlita sig på bonusar betyder att casinon behöver fokusera mer på sitt varumärke. Det bör resultera i en mer positiv image inom casinovärlden, där företag som lägger ner tid på sitt varumärke och image belönas, istället för de som ger ut störst bonusar. Fördelarna slutar inte där, en positivare syn kan också öppna upp för andra typer av marknadsföring och samarbeten med andra typer av marknader. Vi väntar spänt på att se hur casinobonusvärlden kommer att bli i slutändan men förändring är definitivt på gång.

Kom ihåg att du måste vara över 18 år för att få spela på online casinon. Spela alltid ansvarsfullt!

Nya Kampanjer

marknaden lägsta omsättningskrav

Är det här marknadens lägsta omsättningskrav?

Med en bonus på 200 kr och ett omsättningskrav på 1x är detta ett utmärkt tillfälle att pröva på något … Läs mer »

Comeon casino bonusar

Här får du månadens roligaste bonusar

Maxad bonus och en snygg Sverige-halsduk Gillar du att kolla på fotboll? Då kan detta erbjudande vara något för dig. … Läs mer »

Casino Calzone banner

Casinot med de hetaste spelsläppen

Äventyr är temat på de hetaste spelsläppen från Casino Calzone På mindre än månad har Casino Calzone släppt inte mindre … Läs mer »

×

Inte rätt casino för dig?

Klicka på knappen för att flytta ner casinot. Det gör det enklare att hitta den rätta spelsidan för dig.



Visa aldrig detta meddelande igen