Att spela ansvarsfullt

Är du orolig för att dina spelvanor har gått eller är påväg att gå över styr? På den här sidan kan du läsa om vilka symptom som anses tyda på ett spelmissbruk samt vad du kan göra för att spela ansvarsfullt och begränsa ditt spelande i ett tidigt skede.

Att spela på casino online är för många ett roligt och spännande tidsfördriv, vilket är precis vad det ska vara. Tyvärr går det för vissa ett steg för långt och spelandet blir istället ett kravfyllt måste. Spelandet har då övergått till ett beroende. Ett beroende är aldrig lätt att handskas med men turligt nog finns det en mängd sätt att både genom professionell hjälp och på egen hand ta sig ur ett spelmissbruk. Med rätt metod kan du ta dig ur ett ohälsosamt beteende. Första steget i arbetet mot förändring är att förstå din egen situation och bli medveten om ett eventuellt beroende. Här nedan kan du läsa om symptom som tyder på ett spelberoende samt hur du kan hantera ditt spelande för att förebygga att ett missbruk ska växa fram.

Tecken på ett ohälsosamt spelande

Första steget i att motverka ett beroende är att bli medveten om sin egen situation. Nedan har vi listat de symptom som brukar anses tyda på ohälsosamma spelarvanor. Om du när du läser dessa känner igen dig i fler än fyra av påståendena är det en stark indikator på att du utvecklat ett spelmissbruk eller att du befinner dig i riskzonen för att utveckla ett.

Om ditt resultat tyder på ett ohälsosamt spelande

Om du när du läste igenom ovanstående symptom kände igen dig i fler än fyra av påståendena bör du stanna upp och fundera över din situation och dina spelvanor. Vi finns här för dig och vill hjälpa dig in i en hälsosam relation till spelande. Nu när du tagit det första steget, att bli medveten om din egen situation, är det dags att du börjar arbeta mot förändring. För att hjälpa dig en bit på vägen har vi samlat information om föreningar och organisationer där du kan få professionell hjälp, medel du kan ta till för att på egen hand börja arbeta mot förändring samt vad du kan göra om du när du lyckats förändra ditt beteende faller tillbaka. Här kan du läsa om hur du kan arbeta mot att förändra dina spelvanor.

Om ditt resultat visar på goda spelvanor

Oavsett om dina vanor stämde in på något enstaka av de ovanstående påståendena eller inget alls så har du tryckt dig in på den här sidan av en anledning. Förmodligen oroar du dig över hur dina spelarvanor ser ut eller hur de kommer att utvecklas. Därför har vi satt ihop en lista med tips på hur du på ett förebyggande sätt kan hantera ditt spelande för att undvika att dina vanor tar steget över gränsen.

För en loggbok

Genom att skriva upp de dagar du spelar och hur långa dina spelsessioner är kan du skapa dig en bild av dina spelvanor. Det är också bra att skriva upp hur mycket du spelar för varje gång. På så sätt kan du själv tidigt upptäcka mönster som tyder på ohälsosamt spelande.

Sätt upp mål

För att hålla ditt spelande på en bra nivå kan det vara av värde att sätta upp mål för hur ofta du får spela och hur långa dessa sessioner får vara. Det kan också vara bra att sätta mål för hur mycket pengar du får spela för per gång. På så sätt sätter du en gräns som lämpar sig för just din situation och dina möjligheter. Skulle du sedan genom att exempelvis titta i din loggbok se att du överskrider dessa mål och gränser som du satt upp så bör du fundera över om ditt spelande håller en hälsosam nivå.

Undvik situationer som innebär en hög risk

När du spelar är det viktigt att du gör det på ett sätt som inte innebär att du sätter dig i situationer som innebär en hög risk. Exempel på sådana situationer är att koppla ett kreditkort till ditt konto, ta lån för att finansiera ditt spelande eller spela i syfte att trycka undan jobbiga känslor och problem. Du ska spela för att du tycker det är kul och endast för så mycket som du har råd att förlora, allt annat kräver att du funderar en gång till över hur din situation ser ut.

Pröva nya aktiviteter och hobbys

Många av oss väljer att spela för att vi söker ett spännande och roligt tidsfördriv. Känner du dig orolig över dina spelarvanor bör du fundera över att variera den tid du spelar på casino med andra aktiviteter. Kanske är det läge att pröva en ny hobby? Många väljer nämligen att fortsätta spela väldigt mycket mer än vad som anses vara hälsosamt bara av den anledningen att de inte vet vad de annars skulle göra med tiden.

Ta hand om dig själv och andra i din närhet

Att ge upp efter flera timmar av spel utan vinst kan göra dig spänd och skapa starka känslor av irritation. Du kan triggas igång av småsaker som egentligen inte spelar någon roll alls. Det är därför viktigt att du tar om ditt mående och ditt humör, både för din egen skull men också för andra människor i din närhet. Det är viktigt att du lär dig att slappna av, sova ordentligt och äta bra för att minska faktorerna som ofta bidrar till irritation. Om du behöver hjälp att slappna av kan du ta till metoder som motion, träning, sport, yoga eller meditation. Det handlar om att hitta en metod som fungerar för just dig.

 

 

Få de bästa bonusarna nu!

16 000 kr extra att spela för

320 gratissnurr vid insättning

100 kr utan insättning